مهدی فلاح نوشآبادی؛ سید مجتبی محمودزاده؛ عباس عیاسپور؛ مهدی یزدانشناس
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای الگوی برندکارفرمایی وزارت آموزش و پرورش در جهت جذب و نگهداشت نیروی انسانی مستعد و متخصص است. نوع پژوهش حاضر براساس هدف، کاربردی، براساس روش جمعآوری دادهها، اسنادی- پیمایشی و براساس ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و توزیع پرسشنامه گردآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای الگوی برندکارفرمایی وزارت آموزش و پرورش در جهت جذب و نگهداشت نیروی انسانی مستعد و متخصص است. نوع پژوهش حاضر براساس هدف، کاربردی، براساس روش جمعآوری دادهها، اسنادی- پیمایشی و براساس ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و توزیع پرسشنامه گردآوری شدند. ابتدا در فاز کیفی، الگوی برندکارفرمایی طراحی شد و سپس در فاز کمّی، اعتبارسنجی الگو صورت گرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها در فاز کیفی، تحلیل تم و در فاز کمّی، روش تحلیل عاملی تأییدی بود. بهمنظور رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای الگو از روش تصمیمگیری چند شاخصه و تکنیک ساو استفاده شد. یافتههای پژوهش که به شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی برندکارفرمایی وزارت آموزش و پرورش منجر شد که شامل: 7 بعد، 28 مؤلفه 64 شاخص است. نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد الگو نشان داد که بعد نظام مدیریت منابع انسانی در رتبه اول، استراتژی برند در رتبه دوم، استراتژی استخدامی در رتبه سوم، سبک مدیریتی در رتبه چهارم، جایگاه برندکارفرما در رتبه پنجم، شناخت کارکنان در رتبه ششم، ترویج و ارتقای برند در رتبه هفتم قرار دارند. بنابراین، با توجه به رتبه اول نظام مدیریت منابع انسانی در فرایند رتبهبندی ابعاد الگو، باید نظامسازی و حرکت مستمر در چارچوب این نظام و ساختاری متناسب با مدیریت علم، کارآمد و توانمند در حوزه مدیریت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تعریف و تبیین شود.